Laki edellyttää kiinteistönvälittäjän noudattavan työssään hyvää välitystapaa. KVKL:n laki- ja lausuntovaliokunta on koonnut hyvän välitystavan yhtenäiseksi ohjeeksi. Ohje luo asuntokaupalle selkeät pelisäännöt ja tarjoaa kuluttajalle tukea asunnon osto- ja myyntitilanteessa.
Hyvän välitystavan ohjetta noudattamaan sitoutuneita välittäjiä voit hakea täältä.
Asiantuntemus
Kiinteistönvälittäjä osaa hinnoitella asuntosi oikein. Hyvä kiinteistönvälittäjä osaa huomioida markkinoiden vaihtelut, alueen hintatason sekä muiden seikkojen kuten kunnon vaikutuksen asunnon arvoon. Välittäjä myös tietää, millaiset kuvat asunnostasi kannattaa ottaa ja osaa tehdä ilmoituksesta mahdollisimman houkuttelevan.
Käyttämällä kiinteistönvälittäjää säästät aikaa ja vaivaa. Välittäjä mm. hankkii asunnosta tarvittavat tiedot ja asiakirjat puolestasi, järjestää näytöt, vastaa yhteydenottoihin, hoitaa tarjousneuvottelut ja paperityöt.
Käyttämällä välittäjää varmistut siitä, että kaupat menevät kokonaisuudessaan oikein. Kiinteistönvälittäjä on tekemisissä asuntokaupan kanssa päivittäin. Hän tuntee asuntokauppaa koskevan laajan lainsäädännön ja myyntiprosessin.
Kiinteistönvälittäjä luo ostajille luotettavuuden tunteen. Kiinteistönvälittäjän selonottovelvollisuus myytävästä kohteesta sekä tiedonantovelvollisuus ovat huomattavasti yksityistä asunnon myyjää laajempia.
Välittäjää käyttämällä sekä myyjä että ostaja saavat kuluttajasuojan. Mahdolliset riitatilanteet voidaan siis ratkaista esim. kuluttajariitalautakunnassa pienemmin kustannuksin.
Välitysliikkeiden toimintaa valvoo aluehallintovirasto. Virasto mm. käsittelee liikkeiden toiminnasta tehtyjä ilmoituksia, tekee valvontakäyntejä liikkeisiin ja valvoo liikkeiden markkinointi-ilmoittelua. Lisätietoja valvonnasta www.avi.fi
Mahdolliset erimielisyydet esimerkiksi toimeksiannon hoitamista koskien kannattaa ensisijassa yrittää ratkaista neuvottelemalla välitysliikkeen kanssa. Neuvontaa asumisasioissa saa kuluttajaliiton neuvonnasta ja opastusta sekä sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen välisessä riitatilanteessa kuluttajille tarjoaa maistraattien kuluttajaneuvonta.
Jos asiaa ei saada ratkaistua osapuolten välisin neuvotteluin, sen voi saattaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi www.kuluttajariita.fi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan, kuluttajan on oltava yhteydessä maistraatin kuluttajaneuvontaan.